Een sprong in het diepe

November 2009 zal ik niet snel vergeten. Dit was de maand waarin ik de keuze heb gemaakt om voor mezelf te beginnen. Een sprong in het diepe!

En dat is spannend, midden in de crisis, een goede baan achterlatend en een gezin dat moet eten. Waarom doe ik het dan toch? Omdat het vak anders kan, of misschien wel moet! Vernieuwing wordt door makelaars angstvallig buiten de deur gehouden, angst regeert, makelaars werken aanbod gestuurd in plaats van vraag gestuurd en tijd om goed naar de wensen van een (toekomstige) klant te luisteren is er niet.

Neem een organisatie als Makelaarsland waarbij er van alles ondernomen wordt om hen de toegang tot Funda en het NVM-lidmaatschap te ontnemen. Het succes van Makelaarsland geeft aan dat de markt schreeuwt om verandering. En terecht!

Toch gek dan, dat in de tijd waarin (bijna) elk makelaarskantoor verlies maakt er geen of nauwelijks nieuwe concepten bedacht worden. Aan de andere kant hebben alle bestaande kantoren een probleem waardoor ze niet kunnen vernieuwen of dit in ieder geval niet willen; kosten. In de tijd dat het goed ging was dit geen probleem, maar de overheadkosten zijn te hoog, denk met name aan het pand en personeel en je hebt circa70% van de kosten genoemd.

Daarom gooi ik het traditionele model overboord evenals de traditionele courtage, want dit systeem is toch niet uit te leggen? Hoe het dan wel moet? Flexibiliteit, bereikbaarheid en vernieuwing zijn sleutelwoorden. Uiteraard met een transparant tarief.

Samen verkopen; wat doet u en wat mag ik voor u doen?

De komende weken staan in het teken van doorontwikkeling van mijn plannen en ik zal binnenkort meer kunnen vertellen.

Ondertussen hoor ik het graag als er mensen zijn die ideeën hebben of misschien zelfs nog een goede naam weten voor een vernieuwend makelaarskantoor. Alvast bedankt en tot snel.

Christiaan van der Sanden  

Tel: 06-144 777 99
E-mail: Christiaan@openmakelaars.nl
Website: www.openmakelaars.nl
Funda: http://www.funda.nl/makelaars/detail/?id=2262
Twitter: http://twitter.com/openmakelaars
LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/christiaanvandersandenrmt

3 reacties »

  1. Esther said

    Leuk joh dat je blog online is, ben benieuwd naar je ervaringen! We communiceren! 🙂

  2. Joris van de Westelaken said

    IJzersterk! Een creatief & ondernemende stap wat vertrouwen uitstraalt! Deze methode zal potentiele klante aanspreken.
    Succes!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Plaats een reactie